středa 9. května 2018

Photo Diary: IZRAEL part I.

Byla jsem na týden v Izraeli a proto jsem se rozhodla tady zveřejnit pár fotek z týhle super dovolený, kterou jsme si mega užily. Vyrazily jsme do Jeruzaléma, k Mrtvému moři a samozřejmě do Tel Avivu. Super sedm dní dobrodružství a poznávání. První část je o Jeruzalému, kde jsme měly asi nejkratší dobu na prozkoumávání. Tak začnu pěkně od začátku.

Let trval okolo tří hodin a byla to pohodička. Přiletěly jsme do Tel Avivu přesně na oběd a rychle jsme běžely pro auto, který na nás čekalo na Teminálu 3. Vyzvednutí i vlastně celý proces půjčení auta byl super a šla jsem na jistotu potom co mi tuto společnost kamarádka doporučila. (tady Chtěly jsme si koupit i simku, ale to jsem rychle vzdala. Místo toho jsem si stáhla do mobilu offline mapy a měly jsme vystaráno na celej pobyt. Určitě všem doporučuju! Aspoň během dne nebudeš čumět na instagram a opravdu si užiješ dovču.
Naše první cesta vedla do Jeruzaléma. Od Tel Avivu takovou slabší +- hodinku s větší dopravou. Musím hned teda upozornit, že ti lidi za tím volantem tam... wtf?! Asi takhle, jestli nejsi úplně Nicki Lauda nech řídit svýho zkušenějšího parťáka - to jsem udělala já a fakt díky bohu! A parkování ještě horší. Připrav si 70 ISL - 100 ISL jen za parkování, samozřejmě nejlepší možnost mít hotel i s parkováním, ale my na takovej luxus nejely. Náš "hotýlek" byl hned na jedné z nejrušnějších ulic v Jeruzalémě - Yafo street.
Byly jsme celkem hladový tak jsme vyrazily na trh
Mahane Yehuda Market, který byl od nás pár minut chůzí. Koupily jsme si jejich chleba a zmrzlinu. Ať žije vyvážená strava!

Když jsme očuchaly a ochutnaly trhy, otočily jsme se a zase na zpět jsme se vydaly k Old Town neboli ke Starému městu. Jezdí tam samozřejmě i tramvaje, ale my jsme se radši prošly - od trhu to bylo maximálně 30 minut pěšky po Yafo street. Došly jsme k Jaffa Gate a potom už jsme se jen kochaly a potulovaly uličkama uvnitř Starého města.

Uvnitř Old Town procházíme kamenými uličkami kde vidíme suvenýry, restaurace, kavárny, různé malé obchody... a samozřejmě naše cesta vede ke Zdi nářků, kterou najdete na ukazatelech pod názvem Western Wall což je i její oficiální název. Nevím co víš nebo nevíš o této zdi, každopádně je to plný lidí. Uvidíš tam spoustu modlících židovských lidí, kteří vypadaj, že se mlátí hlavou o zeď -  to je normální. Určitě na ně nezírej či to nijak nekomentuj, jsme přece slušně vychovaný že?! Přece je to jen posvátné místo. Do zdi se podle tradice strkají psaníčka původně s modlitbama a teď i s přáníma.
V blízkosti zdi je Skalní dóm na Chrámově hoře, který je znamý pro svou zlatou kopuli. My jsme se tam bohužel nedostaly, protože už byla cesta uzavřena. Každopádně toto místo můžeš navštívit od neděle do čtvrtka od rána do dvou odpoledne. Samozřejmě platí vhodný oblečení - zahalená ramena a kolena.

Po bloudění kolem jsme vyšly ze Starého města Dung gate a prošly jsme se okolo hradeb k Lion's gate. Po cestě je k vidění výhled na kostel Máří Magdalény či různé hřbitovy i hrob Panny Marie. Od Lion's gate jsme se snažily dostat zpátky na druhou stranu k Jaffa gate odkud jsme přišly. Zkráceně - pěkně jsme se zapotily. Jako asi když máte navigaci tak asi v pohodě cesta, ale my to šly asi milion let a furt jsme bloudily. Procházely jsme i dost pochybnými uličkami, které nejsou moc turistický a byly dost špinavý, temný a vcelku dost strašidelný. :D Prostě procházka jak má být. Ty uličky jsem radši nefotila, protože to bylo fakt hrozný. Ale tak každé město má takové ulice... škoda jen že nevim jejich názvy, určitě bych ti pak doporučila se jim vyhnout. Každé dobrodružství se počítá. I když se to nezdá byl to šíleně dlouhej den a kolem sedmý večer jsme už pomalu prděly do peřin.
Nějaký shrnutí na konec by to chtělo že? Bohužel jsme neměly čas si projít větší část města, ale v té které jsme se pohybovaly byla mega upravená, plná života, obchodů, lidí.. Kdybych tam jela znovu, určitě bych zvolila podobnou lokalitu na ubytování Yafo street. Zároveň bych ale příště vybrala jiný hotel s možností parkování zdarma. Chodila bych více zahalená a s lepšíma botama.

Ty kráso to je dlouhý ten článek! Rozdělím to do tří částí, jinak to bude vypadat, že píšu knihu.
Pokud čteš i tyhle poslední řádky tak si borec a uděluju ti zlatýho bludišťáka.
Příští část o mrtvém moři.